Instruktion hantering varma lägenheter
Uppdaterad
Inför kommande varma dagar i sommar så kan vi ställas inför problematiken att vi får in ärenden gällande varmt i lägenhet. Jag bifogar rutinen och instruktionen om hur vi tänker oss hantera dessa ärenden:
Instruktion hantering värmeärenden varmt.docx
Denna informationslapp kan lämnas till hyresgästen vid varm lägenhet. Tips och trix
Temperatur i lägenheten - Varmt.docx
Viktigt att tänka på och veta om, i korthet:
- Hyresgästen är ansvarig för att göra rätt åtgärder för att hålla värmen ute, om de inte drar för vid solintrålning eller har öppet balkongdörr till inglasad balkong dagtid så det kommer in varmluft så är det inte vårt ansvar att åtgärda problemet med varm lägenhet. Viktigt att hyresgästen gör det de kan för att hålla värmen ute dagtid och vädra när det är kallare ute än inne på kvällen och natten.
- Dokumentera på arbetsorder i Vitec även när vi konstaterat att temperaturen är under 26 grader så vi har noterat åtgärder vi gjort vid ev framtida anmälningar. Dokumentera följande uppgifter:
- Uppmätta temperaturer
- Ev. vidtagna åtgärder
- Bilder på inredning eller annan felorsak värd att dokumentera.
- Utvändiga förutsättningar: ute temp, soligt, disigt, blåsigt osv.
- Finns det inte rumsgivare monterad i lägenheten så monterar vi en snarast möjligt så vi kan följa temperaturen över tid.
- Det finns några portabla kylaggregat som vi kan ta till om vi konstaterat att lägenheten är för varm enligt gällande rutin. Dessa placeras då ut av Teknisk förvaltning eller teknisk service.