Avregistrerat konto
Uppdaterad
För att få behålla sin registrering i vår bostadskö måste man förnya sin intresseanmälan minst en gång var tolfte månad. Om man inte gör det, blir man avregistrerad och därefter raderas uppgifterna efter 6 månader enligt lagen om GDPR.
Om någon blivit avregistrerad kan vi söka i loggen i Marknad (se instruktion nedan) för att se om kontot finns med där. Om det gör det kan vi ge tillbaka köpoängen om personen skapar ett nytt konto.
- Gå till Övrigt i menyn --> logg intresseanm.
- Sök efter personnummer och därefter namn och/eller mejladress (ifall det inte kommer upp något först)
- Om sökningarna ej ger resultat betyder det att det gått mer än 6 månader sedan personen blev avregsitrerad och vi kan inte ge tillbaka några köpoäng.
- Om personen finns kvar i loggen, be att hen registrerar sig på nytt (skapar ett nytt konto/ny intresseanmälan). Om personen både varit registrerad i exempelvis studentlägenhetskön och den reguljära behöver hen registrera sig i båda köerna igen för att vi ska kunna ge tillbaka köpoängen för respektive intresseanmälan.
- Efter att personen registrerat sig igen behöver hen ringa/mejla tillbaka till oss, meddela detta vid första kontakten.
Hur man lägger tillbaka köpoängen när personen startat upp ett nytt konto
- Kolla på Poänggrundande datum i loggen, anteckna datumet.
- Gå till personens nya konto
- Klicka på Funktioner och skrolla ner till Ändra poänggrundande datum för den intresseanmälan det gäller
- Skriv in det datumet som stod i loggen och skriv något i stil med "Hade blivit avregistrerad men fanns kvar i loggen" som skäl.
- Spara/Återgå
- Meddela att hen fått tillbaka köpoängen och tipsa om att se över sina kontaktuppgifter då och då och gå in och ändra ifall man exempelvis bytt mejladress. Detta för att påminnelserna om att uppdatera sig ska nå fram.
Övrigt: Förslag på svar finns i Notes